top of page
průvodcem v souvislostech
čítanka je místo, které průvodcům, učitelům a rodičům pomáhá doprovázet děti při výpravách po krajinách poznání.
děti mají různé potřeby a často mívají velmi nečekané nápady.
mohou dostat chuť prozkoumávat tvary vesmíru, o nichž nic nevíš.
díky čítance tě určitě něco napadne. ve skutečnosti se vyznáš mnohem více, než si myslíš.
anebo se dítě na své cestě neznámou krajinou najednou zasekne a neví, kudy pokračovat.
individuální přístup vyžaduje při interdisciplinární projektové výuce zvláštní dovednosti.
průvodce by měl být schopen zvládat přemýšlet a doprovázet o několika tématech naráz.
často musí umět přeskočit v řádu minut či dokonce sekund z jednoho příběhu do jiného a zcela odlišného. k tomu se hodí nejen skutečně všeobjímající rozhled, ale také klid a umění nevědění.
a interdisciplinární čítanka.
je psaná jejími čtenáři, aby se z ní stalo mohlo stát místo, kde průvodci (učitelé či rodiče) rozvíjejí své kreativní myšlení, své rozhledy ve světových, společenských a životních souvislostech i pohledy na své vlastní myšlení, cítění a vidění.
co chci vyprávět o světě svým dětem?
o čem si s nimi chci povídat?
do kterých příběhů si zařadím jejich vyprávění,
jejich pohledy na svět, jejich otázky?
jak bude průvodce používat čítanku k poznávání se s dětmi, záleží zcela na něm.
více o výuce naleznete zde:
jsi-li průvodcem,
rád trávíš čas s lidmi a rád s nimi sdílíš svět i příběhy.
ráda poznáváš svět i hlubiny života a vlastního bytí.
rád objevuješ, jak tvůj pohled bohatne a rozšiřuje, zatímco se mísí s dalšími pohledy.
víš, že vědění a nevědění od sebe není snadné rozlišit.
víš, že máš schopnost být klidným a spokojeným, ať se děje cokoli.
víš, že život je nedokonalý a spočívá v neustálém přicházení nových skutečností.
sdílíš svou svobodu, moc i odpovědnost, dokonce i s dětmi.
sdílíš mapu vedoucí k tajemství.
zabezpečuješ odvahu v hlubinách, rovnováhu ve výškách a orientaci v říších za zrcadlem.
učíš, co tě baví a naplňuje. věnuješ se tomu, co ti dává smysl.
nezapomeň, že nesdílíš jen poznání, ale také svou moc zacházet s ním po svém.
a také radost z objevování nových kontinentů.
jsi-li průvodcem, nezapomínej na svou zvědavost a údiv!
průvodci v souvislostech 1.0
průvodcem v souvislostech 2.0
je tolik poznání těšících se, až se je rozhodneš poznat.
poznávání je nejpřirozenější a nejrozšířenější životní aktivitou.
každý průvodce poznáním má dostatek znalostí, aby mohl rozdávat a zároveň nabývat nové znalosti.
v každém věku jsme sami sobě i lidem okolo nás průvodcem poznáním.
jak se učit se učí tak, že se všichni učí od všech ostatních.
bottom of page